Bývaly časy, kdy jste museli mít uši jako netopýr, abyste poznali, že autu něco schází. Jen správně vycvičený sluch dokázal rozeznat problémy, které věštilo cinkání, cvakání, klepání nebo chrastění schované v běžných zvucích motoru.

Navíc jste potřebovali dostatek technických znalostí, abyste odhalili zdroj a příčinu. To díky elektronice dnes už naštěstí odpadá (taky proto, že motor už v normálnímm voze prakticky ani neslyšíte).

Budíky Fiatu Ritmo Cabrio.
Lepší upozornění na závadu nevzniklo. Takhle popisně kdysi hlásily chyby Fiaty

Moderní auta se dokážou sama vyšetřit a upozornit řidiče na případný problém dřív, než bude muset bezmocně zastavit u krajnice a volat odtah. Varovné kontrolky má každý důležitý systém, takže ani kvůli kontrole svícení světel nebo stírání stěračů nemusí rodina obíhat auto a poctivě hlásit stav.

Na druhou stranu kvůli neustále se rozšiřující výbavě a nejnovějším elektronickým systémům je už v dnešních autech kontrolek a výstrah doslova hromada. Řidič potřebuje málem vysokou školu, aby každou kontrolku správně rozklíčoval a poznal. Nehledě na chudáky, kteří po době vlastnění starého vozu přesednou do nejnovějšího modelu.

Ilustrační foto.
Proč občas teče z výfuku voda? Vysvětlení je jednoduché, o závadu většinou nejde

V naší obsáhlé galerii tak najdete takřka všechny základní a rovněž ty nejnovější varovné kontrolky, na které můžete v současných autech narazit. Využili jsme přitom pěkný tahák, který připravila automobilka Škoda. A studujte pozorně, možná si vás zanedlouho vyzkoušíme menším kvízem…